6 نکته آموزشی برای کودکان مبتلا به معلولیت خفیف ذهنی


1.      توسعه ی مهارت های کلامی

 کتاب های سرگرم کننده را با فرزند خود بخوانید.میزان دریافت مطلب از داستان را  با پرسیدن سئوال هایی جویا شوید. برای مثال : از او بپرسید ادامه ی داستان چه خواهد شد؟ و یا این که اگر شما به جای یکی از شخصیت های داستان بودید چه می کردید؟

از این طریق می توانید ضمن توسعه ی سطح واژگان مورد استفاده ی فرزند خود، میزان درک مطلب و همچنین مهارت های کلامی او را توسعه دهید.


2. مدیریت توان محاسباتی

بسیاری از دانش آموزان مبتلا به معلولیت خفیف ذهنی نسبت به درک مفاهیم اساسی ریاضی مشکل چندانی ندارند، اما در یادگیری مفاهیم پیشرفته و استدلالی ریاضی و حل مسئله مشکل دارند.

 با آموزش فرزند خود و استفاده از نمونه هایی از مسائل استنباطی مرحله ای ، نحوه ی حل مسائل وی را مدیریت نمایید. برای مثال: اگر هر پیتزا 8 تکه داشته باشد و شما 4 پیتزا داشته باشید چند تکه برش خواهید داشت؟

حالا اگر برادر بزرگ تر شما 5 تکه ی آن را بخورد چند برش باقی خواهد ماند؟

 




3.افزایش دامنه ی دقت

کودکان با مشکلات خفیف ذهنی ممکن است دقت کمتری در انجام وظایف داشته باشند.
دانستن این که به چه بخش هایی از وظیفه ی خود تمرکز نموده و توجه بیشتری به آن داشته، بسیار مهم است. شما می توانید فرزند خود را با از بین بردن مواردی که موجب حواس پرتی او و یا کاهش تمرکز وی به یک وظیفه شود ،کمک نمایید.
در طو ل انجام وظیفه چگونگی انجام کار وی را مد نظر قرار داده و مشکلات وی را حل نمایید.


4.تقویت حافظه

در صورتی که فرزند شما در به خاطر سپردن اطلاعاتی که به تازگی به وی آموزش داده شده است، مشکل دارد با انجام تمرین هایی حافظه ی کوتاه مدت وی را تقویت نمایید.
این کار با تکرار مرتب اطلاعات برای وی و یا استفاده از دستگاه های ضبط صوت برای تکرار مطالب آموزش داده شده ،قابل انجام خواهد بود.
برای مثال:با استفاده از یک قطب نما همیشه می توانید جهت های شمال ،جنوب و شرق و غرب را به وی آموزش دهید.

5.نشان دادن چگونگی تنظیم مفاهیم جدید با استفاده از کلمات همانند

کودکان دارای معلولیت خفیف ذهنی ممکن است دارای مشکل در به کارگیری مهارت های یادگیری خود در یک زمینه و انتقال آن به موقعیت جدید باشند.
برای مثال:یک دانش آموز ممکن است کلمات جدیدی را در کلاس انگلیسی یاد بگیرد، اما نتواند همان کلمات را درسایر کتاب های علمی درک نماید.
باید به کودکان خود آموزش دهید اطلاعاتی که آن ها می آموزند، می تواند در موارد مختلف دیگرنیز به کار گرفته شود.

به عنوان مثال: لغت حلقه (یا مثلا در فارسی لغت شیر) ممکن است در برخی موارد برای توصیف نوع خاصی از جواهرات (برای لغت شیر،نوشیدنی) ،در برخی موارد به عنوان صدای زنگ (برای لغت شیر،حیوان وحشی) و یا در برخی موارد به عنوان دایره (برای لغت شیر،شیر آب) به کار گرفته شود.



6.توسعه ی موقعیت هایی برای افزایش مهارت های اجتماعی

برخی از کودکان دارای معلولیت های خفیف ذهنی ممکن است دارای مهارت های وسیع اجتماعی باشند. اما برخی از آن ها امکان دارد در برقراری ارتباط با سایر افراد در اجتماع دارای مشکل باشند.
دانش آموزان دارای معلولیت خفیف ذهنی بیشتر وقت خود را با سایر دانش آموزان معلول در کلاس های درس می گذرانند.بنابر این باید توجه داشت آیا فرزند شما با همسالان خود در کلاس درس تعامل مناسبی دارد یا خیر؟ تا این که بتوان امکانات لازم را برای افزایش موقعیت های اجتماعی شدن وی فراهم کرد.

منبع:
 
http://www.education.com/slideshow/areas-difficulty-children-mild/

ترجمه وتنظیم:لیلا شهبازی

برگرفته از سایت آموزش وپرورش استثنایی

/ 0 نظر / 35 بازدید